سرخط خبرها

ماجرای اعتراض کیوان ساکت چه بود؟ | وقتی نوازنده مشهور با پایه سازش روی صحنه می‌رود + عکس

  • کد خبر: ۱۷۷۶۸۸
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
ماجرای اعتراض کیوان ساکت چه بود؟ | وقتی نوازنده مشهور با پایه سازش روی صحنه می‌رود + عکس
از شب گذشته ویدیویی از کیوان ساکت آهنگساز و نوازنده شناخته شده کشورمان منتشر شده که با «پایه ساز» روی صحنه‌ی برج میلاد حاضر شده است. کیوان ساکت در این ویدیو اعتراض دارد که چرا نتوانسته سازش را با خودش روی صحنه بیاورد.

به گزارش شهرآرانیوز، این اتفاق در روند برگزاری رویداد تداکس تهران رخ داده است. این رویداد اساسا هیچ ربطی به اجرای کنسرت ندارد و ماجرایش چیز دیگری است. در تداکس افراد موفق روی صحنه می‌آیند تا در حدود ۱۸ دقیقه زمانی که دارند، به بیان تجربیات خود بپردازند و حاصل تجربه شان را با دیگران به اشتراک بگذارند. برگزار کننده این رویداد بخش خصوصی است.

ماجرای اعتراض کیوان ساکت چه بود؟ | وقتی نوازنده مشهور با پایه سازش روی صحنه می‌رود

رضا غیابی برگزار کننده رویداد تداکس تهران می‌گوید: «به طور کلی برنامه‌های ما شامل رویکرد محتوایی است. معمولا از موسیقی‌دانان هم دعوت می‌کنیم که سخنرانی کنند و اگر هم سازی رو صحنه می‌آورند برای توضیح بیشتر درباره آن چیزی است که درباره‌اش سخن می‌گویند. موضوعِ این سخنرانی‌ها پژوهشی است و در جریان این سخنرانی‌ها از ساز به عنوان شاهد مثالی استفاده می‌شود.

رویکرد ما در رویداد تداکس نسبت به موسیقی، پژوهشی است. استاد ساکت هم در جریان برنامه روز گذشته بار‌ها اشاره کردند که برنامه پژوهشی بوده و بحث اجرای موسیقی ریتمیک در کار نبوده است. بحث این بوده که مثلا در صحبت‌هایشان اگر بحث دستگاه «شور» یا «ماهور» شد، با کمک ساز، این دستگاه‌ها را اندکی توضیح دهند. در کل هدف این بود که زمان صحبت کردنِ استاد ساکت درباره موسیقی، اگر نیاز به توضیح عملی بود، روی ساز این توضیحات را ارائه کنند. به هیچ وجه بحث اجرای موسیقی ریتمیک، آهنگ یا ملودی خاصی در کار نبوده است.»

عنوان سخنرانی کیوان ساکت در رویداد تداکس تهران، «نوآوری در موسیقی، ساز کهن و شیوه‌های نوین» بوده است.

اینکه اجازه آوردنِ ساز به کیوان ساکت داده نشده، واکنش‌های منفی بسیاری را در پی داشته است. بی‌شک در چنین برنامه‌ای که در ماه محرم برگزار می‌شود، خودِ کیوان ساکت و اهالی موسیقی، بیش از هر کس دیگری شان و حرمتِ ماه محرم را نگه می‌دارند. از سوی دیگر توضیح درباره ردیف موسیقی دستگاهی ایران و حتی اجرای برخی از گوشه‌ها و دستگاه‌های موسیقی ایرانی، تضادی با فضای محرمی ندارد.

فراموش نکنیم که بسیاری از نوحه‌های اصیل در مناطق مختلف کشورمان، برگرفته از همین ردیف موسیقی دستگاهی ایران هستند.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->